mandag 16. november 2009

Lynglimt fra Sydney










Jeg har tilbrakt en flott uke Down Under sammen med min datter Therese, som studerer i Sydney denne høsten. Mandag kveld var vi på toppen av Sydney Tower for å se ”Sydney by night”. Det ble en flott opplevelse da et lyn- og tordenvær feide over byen i løpet av en liten time. Det var mye energi i naturkreftene som viste seg frem på den svarte kveldshimmelen.

Tror du de stenger tårnet når det lyner? var Thereses spørsmål, og en smule bekymring. Lokale eksperter fortalte oss at det skal mye mer til for at adgangen til toppen i det nest høyeste tårnet på den sørlige halvkule blir stengt. Så vi tok heisen opp; vi tok heisene opp, for det må skje i flere omganger når man skal en kvart kilometer til værs. Inne i tårnet er det en ryddig og grei trafikkavvikling. Her er det mange mennesker som vil opp for å se eller for å spise eller begge deler. Kinesere utgjør et markert innslag. De summer i flokk og presser seg mot vinduene med sine små japanske fotoapparater for å feste naturens ville lysshow på kveldshimmelen til den digitale brikke.

Verden er stor og verden er liten. Jeg koster på meg en taxitur fra hotellet til tårnet. ”I dag har jeg vært i Australia i seks måneder og har kvalifisert meg for arbeidstillatelse”, forteller en gledesstrålende taxisjåfør uoppfordret. Aksenten røper at han ikke er australsk. Han er derimot nederlender, oppvokst i Tanzania og advokat med spesialisering i kontraktsrett.

Og så taxi i Sydney?

Bare for å få en fot innenfor i Australia. Dette landet er mannens drøm. Så snart formalitetene er i orden kommer familien etter. Og han er overbevist om at det skal bli advokatpraksis i Australia og.

Hvor kommer passasjeren fra?

Norge?

Mye olje.

Ja.

Mange kontrakter.

Ja.

Mange advokater.

Ja.

Et godt land for advokater?

Et godt land for alle.

Mye olje?

Ja, mye energi.

Jeg går ut av taxien, ser mot tårnets topp og de lekende lyn. Den leken vil jeg ha med meg. Med kamera.

En energisk kveld i Sydney avsluttes på en pizzarestaurant med to unge studentjenter fra det rike oljelandet på den nordlige halvkule.