torsdag 19. februar 2009

Sikkerhet foran alt

Det gikk kaldt nedover ryggen da jeg i går kveld hørte nyheten om at et helikopter hadde nødlandet på vannet i Nordsjøen, langt øst for Aberdeen, med 18 mennesker ombord. Slike meldinger har alltid potensial til å bety det verste. Denne gangen gikk det godt. Det er fantastisk at 18 mennesker kommer fra en slik hendelse med livet i behold.

Sikkerhet på sokkelen er et viktig. Store katastrofer, ikke minst i forbindelse med helikoptertrafikk, har vist oss katastrofepotensialet mer enn en gang. Vi kan aldri med hundre prosent sikkerhet garantere at ulykker ikke kan skje, men det betyr ikke at helse, miljø og sikkerhet (HMS) er en vare som kan tilbys med rabatt. Vi må aldri slå av på kravene.

I 1997 falt et helikopter ned på vei til produksjonsskipet på Norne i Norskehavet. 12 mennesker mistet livet. Statoil var i ferd med å legge siste hånd på en storstilt markering av selskapets første 25 år. Festivitas ble kansellert og erstattet med en sørgegudstjeneste for 12 enker og mange farløse barn og pårørende i Domkirken i Bergen. "Det var dette som var de mørkeste dagene", sa Harald Norvik, da han oppsummerte sin lange og gode tjeneste som konsernsjef i Statoil. Det er slike dager vi må arbeide for å unngå.

For noen år siden satt ved ved frokostbordet til en 87 år gammel mann i Denver i Colorado. Ed Jobin var mannen som ringte til Industridepartementet og fortalte at Norges første drivverdige oljefunn var gjort på Ekofisk. Å finne det gigantiske Ekofisk måtte vel være høydepunktet i en oljemanns karriere?

"Nei, høydepunktet var den dagen da de lykkes Red Adair å stanse den ukontrollerte utblåsningen på Ekofisk Bravo i 1977. Det var det store øyeblikket."

Overraskende? Tankevekkende?

Det var ikke det svaret jeg ventet meg, men ved nærmere ettertanke, er det ikke vanskelig å skjønne hvorfor salige Ed Jobin svarte slik. Han etterlot seg et sterkt eksempel på hvor viktig arbeidet med sikkerhet er.

Skulle ikke et land som har puttet over 2 000 millarder kroner i det såkalte Pensjonsfond Utland II ha råd til å satse det god sikkerhet krever...?

Sikkerhetsavdelingen i Oljedirektoratet hadde fra starten av en sterk stilling, og fikk en enda sterkere stilling etter Kielland-katastrofen i 1980. For fem år siden ble sikkerhetsavdelingen skilt ut, og Petroleumstilsynet (Ptil) ble dannet.

Ptil er en våken vaktbikkje som bjeffer ofte. Det er en bjeffing vi trenger og tåler for å lykkes med sikkerhet på sokkelen.